piątek, 24 września 2010

Szybka bułka z maszyny

IMG_6462

Odkąd na początku lata przez małe zaniedbanie, zepsuł mi się zakwas, nie piekę chleba. Szkoda, był to mój pierwszy zakwas, który hodowałam przez ponad pół roku. Myślę, że prace nad nowym “kwasiorem” rozpocznę niebawem, a póki co, robię czasem bułki i jak zwykle korzystam z pomocy mojej przyjaciółki maszyny ;).

Najczęściej przygotowuję tę drożdżową dużą bułkę. Jest lekka, właściwe neutralna w smaku, choć słodkawa, o konsystencji bardziej zwartej niż delikatnie puszystej. Przypomina “bogate” drożdżówki z masłem i jajkami, choć nie zawiera tych składników. Poza tym lubię ją, bo jest naprawdę duża i robi się ją szybko, bezproblemowo, i jak dotąd, zawsze się udawała. Stanowi dobrą bazę dla kanapek ze słodkimi dodatkami, masłem lub twarożkiem.

Przepis na ową bułkę pochodzi z książeczki dołączonej do mojej “maszyny piekarskiej”. W spisie figuruje on pod nazwą  “szybki chleb”, ale że w smaku i w wyglądzie bardziej przypomina bułkę, tak też go nazwałam.

W oryginale przygotowanie i upieczenie tego chlebka zajmuje godzinę i 20 minut i odbywa się w programie całkowicie automatycznym. Wprowadziłam parę drobnych, lecz korzystnych zmian, odrobinkę komplikując wykonanie ciasta, ale zapewniam, że jest to żaden kłopot. Po pierwsze zmniejszyłam ilość drożdży suszonych z 4! łyżeczek do dwóch, po drugie użyłam 2 programów: jednego do zagniatania ciasta, drugiego do pieczenia. Moją szybką bułkę przygotowuje się 40 minut dłużej niż pierwowzór, ale wciąż jest to dość krótki czas.

  • 400 ml letniej wody
  • 3 łyżki oleju słonecznikowego lub rzepakowego
  • 3 łyżki mleka w proszku
  • 1,5 łyżki cukru
  • 2 łyżeczki soli
  • 640 g mąki pszennej
  • 2 łyżeczki drożdży suszonych

Do wiaderka maszyny dodajemy składniki w wymienionej kolejności (zaczynając od wody). Włączamy program “ciasto rosnące” (u mnie trwa 1 h 25). Gdy program się skończy, ustawiamy program “pieczenie” na 40 minut przy średnim lub lekkim zrumienieniu skórki. Po upieczeniu ostrożnie wyjmujemy bułkę z formy i zostawiamy do wystudzenia.

Uwagi: Łyżeczka ma 5 ml, łyżka 15ml. Najlepsza mąka do tej bułki to typ 650 lub niższe, np.: 550, 450.

Brak komentarzy: