poniedziałek, 18 stycznia 2010

Tatterowiec

IMG_3975
Chleb z dużą ilością zakwasu i z dodatkiem mąki żytniej razowej. Smaczne, treściwe pieczywo. Miałam pewne obawy, czy się uda, bo wyrastał długo – około 5 godzin. Na szczęście udał się! :) Przepis Tatter.
  • 400 g zakwasu żytniego
  • 150 ml wody
  • 100 g mąki żytniej razowej
  • 300 g mąki pszennej chlebowej
  • 1 łyżka soli morskiej
  • 1 łyżeczka demerary
  • (1 łyżeczka suchych drożdży, gdy zakwas jest młody)
Wszystkie składniki wyrobiłam w maszynie do chleba, dodając je w kolejności, w której występują w przepisie. Nie używałam drożdży. Ciasto wyszło dość luźne i kleiste, ale takie miało być. Zostawiłam do wyrastania przez około 1,5 godziny. Następnie przełożyłam do wysmarowanej olejem podłużnej wąskiej formy. Wierzch posmarowałam również olejem i przykryłam ściereczką obsypaną mąką (by się nie przykleiła do ciasta, gdy ono wyrośnie). Odstawiłam do wyrastania, co u mnie trwało około 5 godzin. Wyrośnięty chleb można obsypać otrębami, makiem, ziarnami, itp. Następnie wstawiłam chleb do piekarnika i ustawiłam temperaturę na 200 st. C. Na dnie piekarnika ustawiłam blaszkę z wodą. Powinno się spryskiwać wodą ścianki nagrzanego już piekarnika, ja jednak nie mam spryskiwacza. Chleb piekłam godzinę.

Brak komentarzy: