środa, 2 grudnia 2009

Tradycyjna szarlotka domowa

IMG_3099
Wspaniała szarlotka, której recepturę zawdzięczamy Asi z Kwestii Smaku. Ciasto jest kruche, delikatne, jabłka winne, zaś całość słodka i aromatyczna. Pyszności!
ciasto:
  • 3 szklanki mąki
  • 1 margaryna 250 g
  • 3/4 szklanki cukru (dałam pół szklanki drobnego cukru do wypieków)
  • cukier waniliowy
  • 3 żółtka
  • 1 jajko
  • 1 łyżeczka proszku do pieczenia
jabłka:
  • 2 kg jabłek, najlepiej kwaśnych
  • 12 łyżeczek cukru (dałam 8 ciemnego muscovado)
  • 1 cukier waniliowy
  • rodzynki (pominęłam)
  • 3 łyżki kaszy manny
  • łyżeczka cynamonu (dałam więcej)
Mąkę wymieszać z proszkiem do pieczenia i cukrem. Dodać zimną margarynę i posiekać. Dorzucić żółtka i jajko. Szybko zagnieść ciasto. Podzielić na 2 części. Blachę wyłożyć pergaminem. Jedną porcję ciasta rozwałkować na spód, który następnie podpiec przez około 10-12 min w temperaturze 180 st.C. Jabłka obrać, połowę zetrzeć na tarce o grubych oczkach, połowę pokroić w niezbyt grubą kostkę. Jabłka smażyć parę minut z cukrem, aż lekko zmiękną. Na koniec dodać 3 łyżki kaszy (niekoniecznie). Masę z jabłek wlać na podpieczony spód, przykryć rozwałkowaną drugą częścią ciasta. Piec w piekarniku nagrzanym do 180 st. przez około 60 min (piekłam krócej, tak z 45). Podawać na ciepło lub zimno.
Uwagi: Ciasto zagniatać jak najkrócej, wcześniej można schłodzić ręce zimną wodą, by tłuszcz zbytnio się nie ogrzewał. Ciasto można (ale nie jest to konieczne) zawinąć w folię i schować do lodówki, a w tym czasie przygotować jabłka. Rozwałkowywać między dwoma kawałkami folii spożywczej lub na pergaminie przykrytym folią - łatwo je potem umieścić w formie. Jabłka należy mieszać podczas smażenia, żeby nie przywarły do garnka. Smażyłam je trochę za długo i stały się zbyt miękkie… Kasza manna wiąże sok z jabłek, dzięki czemu spód nie jest rozmiękczony. W oryginalnym przepisie na jabłka można wyłożyć ubitą na sztywno pianę z 3 białek z 1/4 szklanki cukru, ja jednak zrezygnowałam z tego dodatku.
IMG_3102

Brak komentarzy: